Jakie wycieraczki wybrać? Najtańsze czy z górnej półki?
Większość samochodów jeżdżących po naszych drogach ma pióra wycieraczek w opłakanym stanie. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest brak nawyku czyszczenia przedniej szyby samochodu z lodu, szczególnie gdy po mżawce wystąpi ochłodzenie i krople deszczu zamarzną na szybie. Uruchomione rano wycieraczki pozwolą wprawdzie szybko usunąć grudki lodu, ale spowodują też szybkie postrzępienie piór wycieraczek, w wyniku tego po przejściu wycieraczki po szybie zostają smugi. Znacząco pogarszają widoczność, szczególnie o zmroku, wpływając w znacznym stopniu na bezpieczeństwo jazdy. Sprawność wycieraczek spada nawet po kilku miesiącach eksploatacji, niezależnie od warunków w jakich pracują. Zły stan piór wycieraczek bardzo ogranicza widoczność kierowcy, co może mieć tragiczne następstwa.
Budowa wycieraczek
Wycieraczki klasyczne posiadają metalowy przegub, który ma za zadanie równomiernie dociskać do szyby gumkę zwaną piórem. W wycieraczkach listwowych został zastąpiono go przez elastyczną gumową szynę.
Czym różnią się wycieraczki?
Jakość naszych wycieraczek, oraz ich prawidłowe funkcjonowanie zależy przede wszystkim od obróbki chemicznej pióra, która ma na celu jej utwardzenie oraz obniżenie oporów tarcia w trakcie kontaktu z szybą. Ogromne znaczenie ma również jakość surowca z którego powstaje guma. Tańsze pióra zazwyczaj wykonane są z kauczuku syntetycznego, gdy producenci do flagowych produktów używają kauczuku naturalnego.
Kiedy musimy wymienić wycieraczki?
Pierwszym sygnałem konieczności wymiany wycieraczek na nowe są pozostające smugi po ich użyciu, nierównomierne zbieranie wody, lub wydawane uciążliwe odgłosy podczas tarcia pióra wycieraczki o powierzchnie naszej szyby. Wycieraczki zazwyczaj spełniają swoje zadanie przez ok. pół roku. Ich zużycie zależy od częstotliwości z jaką ich używamy, oraz w jakich warunkach zmuszone są do pracy..
Jakie wycieraczki najlepiej wybrać?
Wycieraczki z piórem płaskim , mają dużo więcej zalet. Dużo lepiej sprawdzają się w czasie zimy – łatwiej je oderwać od szyby, nie korodują, powodują znacznie mniejszy opór powietrza lecz siła dociskająca je do szyby jest duża dzięki czemu nie odklejają się przy dużych prędkościach. Ich wadą niestety jest gorsze przyleganie do mocno wygiętych szyb o niestandardowym kształcie przez materiał z którego są wykonane, nie jest w stanie się aż tak formować. W hipermarketach, oraz na stacjach możemy spotkać wiele rodzai piór wycieraczek. Wyzwaniem jest znalezienie odpowiedniego rozmiaru, a co dopiero dobranie odpowiedniego modelu spełniającego wymagania producenta (mocowanie). Bardzo często skazani jesteśmy na wybór produktu który aktualnie jest w ofercie hipermarketu, bez możliwości konsultacji z fachowcem. Dużo szerszy wybór typów i rozmiarów wycieraczek posiadają hurtownie motoryzacyjne bądź serwisy samochodowe. W naszym serwisie, dobierzemy odpowiedni rozmiar wycieraczek oraz doradzimy jaki typ, oraz model wybrać ponieważ sami na co dzień używamy produktów najwyższej jakości w prywatnych autach. Nasi specjaliści doradzą również w montażu i fachowo zweryfikują stan ramion i tulei wycieraczek.
Jak odpowiednio dobrać wycieraczki
Zmierz samodzielnie wycieraczki lub zabierz je ze sobą do serwisu.
Marka | Model | Długość |
Audi | A 4 | 600/500 mm. |
Audi | A 6 | 550/550 mm. |
Audi | A 3 | 600/475 mm |
Dacia | Duster | 500/300mm |
Ford | Focus | 700/700 mm |
Opel | Corsa D | 650/400 mm |
Opel | Astra III | 550/450 mm. |
Renault | Clio III | 600/400 mm. |
Skoda | Octavia II | 600/475 mm |
Skoda | Fabia | 525/525 mm. |
Toyota | Yaris | 650 mm. |
Toyota | Auris | 650 mm. |
VW | Golf V | 600/475 mm |
VW | Golf IV | 525/475 mm. |
Jak zadbać o wycieraczki
- Regularnie i dokładnie czyść szybę czołową swojego pojazdu, oraz wloty otworów wentylacyjnych pomiędzy szybą a maską w których zbierają się ziarenka piasku, oraz inne zanieczyszczenia które rysują szybę. Dokładnie oczyść pióra wycieraczek to na nich osadzają się duże ilości brudu z drogi, oleje, resztki paliw i inne zanieczyszczenia chemiczne.
- Skrzypienie zazwyczaj spowodowane jest rdzą na tulejce ramienia. Skorodowane części należy pokryć środkiem odrdzewiającym, wyczyścić, wytrzeć a następnie przesmarować olejem lub smarem maszynowym.
- Do czyszczenia szyby używaj specjalnych środków które są do tego przeznaczone. Szampon do mycia karoserii zazwyczaj zawiera wosk, który tworzy powłokę ochronna lakieru, lecz osadza się na szybie i negatywnie wpływa na działanie wycieraczek. Możesz stosować preparaty tworzące na powierzchni szyby warstwę hydrofobową (niewidzialna wycieraczka) która ułatwia odprowadzanie wody.
- Sprawdź czy Twoje wycieraczki są dobrze założone, ważne jest, ustawienie, docisk oraz napięcie. Wycieraczki powinny równo przylegać do powierzchni szyby na całej swojej długości. Wycieraczki nie powinny wychodzić poza powierzchnie szyba ani o siebie zaczepiać.
- Unikaj bardzo bliskiej jazdy za pojazdem z przodu. Taki styl jazdy naraża Twoje wycieraczki na dostające się zanieczyszczenia z drogi bezpośrednio na szybę.