Głównym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań. Musimy pamiętać, że odpowiadają one za bardziej złożone czynniki wpływające na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Wpływ Amortyzatorów na komfort jazdy i bezpieczeństwo prowadzenia
Jeśli koła na skutek drgań, są odrywane od powierzchni, przenoszą mniej skuteczniej siły hamowania i kierowania pojazdem. Dlatego w zawierzeniach stosowane są amortyzatory, które gwarantują prawidłowy kontakt kół z nawierzchnią drogi. Zbyt słabe tłumienie wpływa niekorzystnie na zdrowie (częstotliwość drgań ludzkich narządów). Zbyt silne tłumienie z pewnością jest niekorzystne na przyczepności. Nowoczesne amortyzatory są zbudowane w taki sposób, aby pogodzić wymagania komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.
Przy prędkościach ok. 50 km/godz. już tylko jeden zużyty w połowie amortyzator drastycznie wydłuża drogę hamowania o całe dwa metry.
Amortyzatory po części mają wpływ na pracę systemu ABS. W sytuacji, gdy amortyzator traci swoje wartości i nie tłumi drgań koła, sterownik systemu ABS odczytuje to jako ograniczoną przyczepność i ogranicza intensywność pracy hamulców. Nie pomogą wtedy najlepsze opony!
Stan amortyzatorów musimy kontrolować raz w roku lub co 20 000 kilometrów.
Nadmierne drgania przenoszą się także na reflektory. Efektem tego jest możliwość oślepianie kierowców którzy jadą znad przeciwka, co także może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych kolizji na drodze.
Niepoprawna praca amortyzatorów powoduję powstawanie tak zwanego aquaplaningu na mokrej drodze. Koła które trafiają na wodę potrafią podskakiwać na niej podobnie jak na asfaltowych nierównościach. Z tego względu drastycznie spada przyczepność auta podczas jazdy w deszczu z niesprawnymi amortyzatorami.
Pierwsze oznaki zużycia amortyzatorów:
- Wydłużona droga hamowania pojazdu
- Auto opornie prowadzi się na zakrętach
- Podskakujące koła
- Wibrujący układ kierowniczy (odczuwalne na kierownicy)
- Kołysząca się karoseria pojazdu
- Dobijanie zawieszenia do końca
- Efekt nurkowania przodu podczas hamowania
- Znikoma odporności na boczne podmuchy wiatru
- Uskok pojazdu w czasie pokonywania torów kolejowych, poprzecznych uskoków
- Nierównomierne zużycie opon
- Olej wyciekający z amortyzatora
- Nadmierne zużywanie się elementów układu kierowniczego
Amortyzatory nigdy nie są w pełni sprawne. Sprawność amortyzatorów mierzy się poprzez liczenie czasu przez który koło przylega do podłoża podczas wykonywania testu, stąd nawet nowy amortyzator nie jest w stanie osiągnąć takiego wyniku. Musimy zapamiętać, że wynik zbliżony do 70% jest bardzo dobry, a na wymianą amortyzatorów musimy się zdecydować poniżej 40%.
Specjaliści radzą zmienić amortyzatory co 70 000-100 000 kilometrów, ale regularna kontrola może pomóc w uniknięciu zagrożenia wychodzącego z zużytych amortyzatorów.
Podstawowe rodzaje amortyzatorów:
Olejowe – stara solidna konstrukcja, zapewnia większy komfort jazdy kosztem mniejszej siły tłumienia oraz przyczepności auta
Olejowo-gazowe – Bardziej popularne i stające się standardem na europejskim rynku. Gaz sprawdza się dużo lepiej. Są sztywnijsze, dają lepszą przyczepność pojazdu, są mniej podatne na panujące warunki atmosferyczne lecz czasem cierpi na tym komfort podróżowania. Amortyzatory olejowo-gazowe można częściowo regulować i określać parametry ich pracy tak jak w samochodach rajdowych.
Kiedy musimy wymienić amortyzatory:
Wstępna kontrola amortyzatorów jest dość prosta i poradzi sobie z tym prawie każdy kierowca. Wystarczy nacisnąć mocno karoserię w okolicy zderzaka i zobaczyć, ile razy auto będzie się wahać aż do pełnego uspokojenia. Jeśli maksymalnie 3 razy, to nasze amortyzatory prawdopodobnie są w dobrej kondycji. Jeśli więcej, jest to z pewnością oznaka, że amortyzator wymaga kontroli w stacji kontroli pojazdów. Warto też raz na jakiś czas obejrzeć okolice amortyzatora i sprawdzić pod względem wycieków oleju. Wyciek oznacza konieczność ich wymiany.
Amortyzatory bezapelacyjnie wymienia się parami. Kierowcy bardzo często o tym zapominają. Może to doprowadzić do gięcia się osi. Jest to ważne również ze względu na to, że kierowca jadący samochodem nie jest w stanie ocenić stanu osi, a to może okazać się bardzo zdradliwe i niebezpieczne.
Zalecamy wizytę w naszym serwisie Premio JW13, gdzie kompleksowo sprawdzimy stan waszego pojazdu. Warto wybrać się na wizytę w serwisie szczególnie przez dłuższą podróżą, gdy nasz pojazd będzie nadmiernie obciążony. Unikniemy dzięki temu groźnych sytuacji na drodze i zapewnimy sobie komfort i bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu.
Rada eksperta serwisu Premio JW13:
- Sprawdzaj stan amortyzatorów regularnie 2 razy do roku
- Poproś o wydruk ze stacji kontroli pojazdów, ułatwi to naszą pracę
- Podczas jazdy omijaj dziury w jezdni
- Nie najeżdżaj z impetem na krawężniki
- Dobór amortyzatorów zlecaj tylko Ekspertom
- Przede wszystkim Unikaj porad amatorów z portali internetowych