Uszkodzenie trwałe czy chwilowa niesprawność?
Kontrolka symbolizująca akumulator na desce rozdzielczej z pewnością nie powiadomi nas o potrzebie wymiany, lub doładowania akumulatora. Informuje nas wyłącznie o stanie alternatora. Dlatego niesłychanie ważne jest sprawdzanie stanu technicznego naszego akumulatora. Zazwyczaj nie jest konieczna wymiana akumulatora, wystarczy go tylko doładować i uzupełnić elektrolit.
Żywotność nowych akumulatorów producenci określają na ok czterech lat. Oczywiście zależy to od sposobu i miejsca użytkowania auta. Jeśli Twój samochód ma problemy z uruchomieniem silnika podczas niskich temperatur, a kontrolki przygasają, oznacza to że czas na wymianę akumulatora.
Przyczyny przedwczesnego rozładowania akumulatora:
- Eksploatowanie auta na krótkich odcinkach oraz dużych odstępach czasowych co nie pozwala na tak zwane doładowanie akumulatora.
- Nadmierne obciążenie instalacji elektrycznej – włączenie maksymalnego biegu dmuchawy, podgrzewanie szyb, zestaw car audio, żarówki o większym poborze energii.
- Pozostawione niedomkniętych drzwi lub klapy bagażnika.
- Uruchomione światła podczas dłuższego postoju.
- Niesprawność instalacji elektrycznej.
- Niesprawność akumulatora.
- Uszkodzony alternator.
Dowiedz się jaki typ akumulatora powinien być w Twoim pojeździe. Wybierz się do sklepu motoryzacyjnego gdzie pracownik pomoże Ci dobrać rozmiar oraz rodzaj akumulatora. Rozmieszczenie biegunów musi być poprawne ze względu na instalacje elektryczną w pojeździe, która unika nadmiaru okablowania. Pojemność akumulatora powinna być adekwatna do zapotrzebowania naszego samochodu na energię. Kupując akumulator o niewystarczającej pojemności, nasz samochód będzie zmagał się z niedoborem energii. Wybierając akumulator o zbyt dużej pojemności, musimy liczyć się z tym że alternator nie będzie w stanie naładować go w pełni.
Typy akumulatorów:
- Akumulatory kwasowo ołowiowe – jeden z najbardziej spotykanych typ akumulatorów. Stosowany w prawie każdym typie samochodów od osobowych po dostawcze. Są to tanie akumulatory, a ich jakość nie jest doskonała. Wyróżniamy dwa typy akumulatorów kwasowo – ołowiowych:
- obsługowe – starego typu
Wymagają kontrolowania poziomu elektrolitu - bezobsługowe – nowszego typu
Wypierają już starszy typ, ponieważ posiadają szczelną obudowę zapobiegającą odparowaniu elektrolitu.
- Akumulatory żelowe – Posiadają dużo większą pojemność oraz odporność na rozładowania
- Akumulatory AGM – zbudowane są z nasączonej maty wykonanej z włókna szklanego. Są zazwyczaj mniejsze od akumulatorów kwasowo ołowiowych, chodź posiadają stosunkowo podobną pojemność. Szczególne zastosowanie znajdą w autach hybrydowych lub pojazdach intensywnie eksploatowanych w warunkach miejskich.
Co robić gdy rozładuje nam się akumulator
Jeśli Twój akumulator się rozładuję, możesz podjąć próbę ładowania prostownikiem. Jeśli awaria ma miejsce w trasie, może Cię uratować asistance jeżeli posiadasz taką opcję, lub poproś o pomoc kierowców którzy posiadają kable rozruchowe.
Ładowanie za pomocą prostownika:
Ładowanie powinno odbywać na wyjętym z samochodu akumulatorze. Jeśli akumulator jest zanieczyszczony, należy go oczyścić. Zaciski na prostowniku i akumulatorze koniecznie musimy połączyć zgodnie z oznaczeniami plus do plusa. Bezpieczna wartość prądu jakim będziemy ładować akumulator jest nie większa niż 1/20 jego pojemności. Sam proces ładowania powinien trwać przynajmniej dziesięć godzin, oraz wymaga stałego nadzoru. Podczas ładowania akumulatora nie wolno używać otwartego ognia, ponieważ wydobywa się z niego łatwopalny wodór, co może grozić pożarem bądź wybuchem.
Jak zadbać o stan naszego akumulatora
- Dbaj o czystość klem (często śniedzieją).
- Podczas rozruchu silnika, wyłącz urządzenia które pobierają prąd.
- Unikaj krótkich odcinków, pozwól na doładowanie akumulatora
- Zadbaj o odpowiednią sprawność alternatora
- Uzupełniaj elektrolit w przypadku gdy posiadasz akumulator starszego typu
- Jeśli auto ma problem z odpaleniem, unikaj kilkukrotnych prób uruchomienia silnika za wszelką cenę
- Zadbaj o odpowiednie zamocowanie akumulatora.
- Sprawdź w serwisie napięcie na klemach (13,9 – 14,5 gdy silnik jest uruchomiony).
Wpływ temperatury na stan akumulatora
Akumulator nie jest odporny na częste zmiany temperatury. Optymalna temperatura otoczenia dla pracy akumulatora to ok 24-25°C. Przy temp poniżej -20°C sprawność akumulatora niestety spada aż do ok 40%.
Systemy start stop
Akumulatory do samochodów które wyposażone są w systemy start&stop jest przystosowany do częstego uruchamiania silnika. Ponieważ akumulator współpracujący z takowym systemem poddawany jest regularnym obciążeniom, musi pracować z pełną wydajnością przy częściowym jego naładowaniu. Akumulatory przystosowane do systemów start&stop są droższe i posiadają większą pojemność. Bardzo ważne jest, aby użytkujący niewymienili akumulatora na tani zamiennik który nie spełnia żadnych norm.
Napięcie – napięcie znamieniowe podawane jest w woltach instalacji elektrycznej pojazdu, z którą może współpracuje akumulator.
Pojemność – określa amperogodzina, czyli zdolność ogniw do zgromadzania ładunku elektrycznego – im więcej odbiorników prądu w pojeździe, tym większej pojemności potrzebny jest akumulator. Jeśli bateria ma zbyt dużą pojemność alternator nie będzie w stanie go w pełni naładować i po niedługim czasie ulegnie uszkodzeniu.
Prąd rozruchu – Wyrażają Ampery. Określa maksymalne natężenie podczas uruchamiania silnika. Do silników 8, 10 czy 12 cylindrowych potrzebne są akumulatory o znacznie większym prądzie rozruchowym ponieważ w im więcej cylindrów tym więcej obciążenia ma rozrusznik który potrzebuję więcej energii.
Normy – Oznaczenie (EN) to normy, za pomocą których zmierzono parametry akumulatora. Kupując akumulator, oprócz wymienionych wyżej parametrów, musimy wziąć pod uwagę również jego wymiary. W tym celu najlepiej jest korzystać z fachowej porady serwisanta..
Normy według których oznacza się prąd rozruchowy:
- IEC – starsza norma europejska
- DIN – norma niemiecka
- EN – norma europejska
- SAE – norma amerykańska
Data pierwszego zalania kwasu
Musisz zwrócić uwagę na datę pierwszego napełnienia. Nie jest to data produkcji obudowy lecz to jak dawno akumulator został zalany kwasem. Może mieć wpływ na jego żywotność. Jeśli na ma takiej informacji na opakowaniu, zapytaj serwisanta.