Silniki benzynowe
Jednostki zasilane benzyną nie są tak wrażliwe na mrozy jak diesel. Nie oznacza to jednak, że właściciele aut z takimi silnikami nie mogą mieć problemów z uruchomieniem samochodu zimą. Zła jakość paliwa, słaby akumulator lub stare świece zapłonowe mogą uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Warto sprawdzić również przewody wysokiego napięcia. Szron, który pojawia się w niskich temperaturach na przewodach sprzyja przebiciom. Na pogorszenie jakości iskry może mieć też wpływ zanieczyszczona kopułka rozdzielacza.
Przygotowanie diesla
Posiadacze silników diesla przed nadejściem zimy powinni sprawdzić stan akumulatora, działanie świec żarowych, oraz wskazany byłby też przegląd układu wtryskowego. Jeśli jesteśmy pewni, co do stanu technicznego silnika to pozostaje tylko zadbanie o właściwą mieszankę paliwa. Niestety, w niskich temperaturach z oleju napędowego wytrąca się parafina, blokująca m.in. filtr paliwa.
W zależności od pory roku, stacje paliw oferują różne mieszanki paliwowe:
- 15 kwietnia do 1 października – blokada zimnego filtra paliwa (CFPP) może nastąpić już w temperaturze 0°C.
- Od 1 października do 15 listopada na stacji sprzedawane jest paliwo przejściowe, w przypadku którego temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) wynosi -10°C.
- Od 16 listopada do 1 marca – oferowany jest zimowy olej grupy F (temperatura zablokowania filtra -20°C) lub olej arktyczny klasy 2 (-32°C).
Oleje napędowe klasy premium, mają zazwyczaj podniesioną mrozoodporność do klasy 2 (arktycznej). W ich przypadku nie ma potrzeby stosowania ogólnie dostępnych depresatorów.
W olejach napędowych o gorszej mrozoodporności warto dodać depresator albo – w starszych technicznie silnikach – do 5 procent nafty lub benzyny. Depresator nie rozpuści już wytrąconej parafiny.
Czynności, które warto wykonać w autach z LPG
Auta zasilane gazem powinny przed zimą przejść ogólny przegląd instalacji oraz jej regulację. W niskich temperaturach zmienia się zawartość tlenu w powietrzu, oraz przede wszystkim na zimę zmienia się skład autogazu – zwiększa się udział propanu, a zmniejsza butanu. Dlatego zimą zawsze rośnie cena LPG. Jedną z obowiązkowych czynności jest wymiana filtra gazu – koszt części to jedynie 20-30 zł. Bardzo ważne okazuje się też sprawdzenie szczelności układu chłodzenia. Jeśli dojdzie do zapowietrzenia układu, nieogrzewany parownik szybko zamarznie pod wpływem rozprężającego się gazu. Pamiętajmy, że zimny silnik zasilany gazem początkowo pracuje na benzynie, a dopiero, gdy osiągnie odpowiednią temperaturę przełącza się na LPG, dlatego musimy zadbać elementy wymienione w przypadku silników benzynowych…